پاپیون  به معنی  پروانه

پاپیون به معنی پروانه

پاپیون به فرانسه (le papillon)، به معنی پروانه است و فرانسه مهد هنر و اندیشه و من عاشق این هر دو هستم!
پاپیون  به معنی  پروانه

پاپیون به معنی پروانه

پاپیون به فرانسه (le papillon)، به معنی پروانه است و فرانسه مهد هنر و اندیشه و من عاشق این هر دو هستم!

یلدا چیست . . .


یلدا یکی از وهمناک ترین و  ترسناک ترین شب های سال است که با دیدن هر چیزی اعم از دستفروش میدان ونک که انار می فروشند تا بساط لبویی سر خیابان یا پاکت های خرید مردم یا جعبه ی شیرینی که دوستی برایت آورده گریه ات میگیرد و پقی میزینی زیر گریه . . .

یلدا یکی از هولناک ترین شب های سال است که می دانی پشت همه ی پنجره های روشن آدم های شاد سبیل به سبیل دور هم جمع شده اند و دارند چیلیک چیلیک آجیل شب چله می خوردند و قربان صدقه ی رخ نداشته ی هم، هم میروند تازه!

یلدا شبی است که وقتی می فهمی معوقه ی دو ماه و خورده ای حقوقت را نریخته اند بغضت میترکد و بعد خودت هم باورت نمیشود برای حقوق نگرفتن گریه ات گرفته باشد

یلدا شبی است که در آن از همه جای شهر صدای مادرت می آید و از همه کنج های خانه بوی تنش غوغا میکند اما هیچ کجای قصه خودش نیست

یلدا وقتی است که یادت می آید که خیلی وقت از آخرین باری که به خوابت آمده هم می گذرد و حسرتش حتا در خواب هم در جانت مانده

یلدا شب ترسناکی است که از همه خانه ها صدای لالایی می آید اما برای آرمیدن بستری نیست، روزی که همکارت برای رسیدن برای اماده کردن بساط شب، مرخصی میگیرد و آن یکی با دایی وسطی هماهنگ میکند تا سر راه با هم بروند . . .

یلدا شب هول ناکی است و در آن دیوارهای خانه به سمت همدیگر حرکت می کنند و خانه تنگ و تنگ تر می شود و تاریکی کنج های خانه مثل مارمولک های اهلی خانه میخزندد در گوشه گوشه ی خانه پنهان می شوند

یلدا شب تاریک و بی انتهایی است که آمدن سحرش افسانه میشود و سرمای شب از همیشه استخوان سوزتر است و هر چقدر هم که لباس بپوشی باز هم سرما انگشتانت را ریز ریز می سوزاند

یلدا شبی است که تاریک تر از همه شب هاست

سرد تر از همه شب هاست

یلدا شبی است که باید تا دیر وقت بمانی سرکار و آنقدر خسته باشی که قبل از اینکه حجم تنهایی اش بخواهد حمله کند تو خوابت برده باشد و نفهمی چه طور گذشت . . .



 پ.ن:

این خبر غمگینم کرد

نظرات 28 + ارسال نظر
گ شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:12

پروانه جان دیشب که هزار دفعه زدم زیر گریه از دست این آدمها تنها چیزی که به یادم اومد این بود کاش آدمها دانه های دلشان پیدا بود . اونوقت همه چیز حل می شد به خدا

اره دقیقا
رو بازی میکردن

آفرین شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:30

sisteric شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:33 http://sisteric.com

هر کدوممون یه غمی تو دلمون هس که باید باهاش کنار بیایم ...
صد سال پیش هم مردم تو یلداشون انقد غم داشتن؟

شاید
اما ادم ها همیشه غم دارن
مثه اینکه همیشه شادن

رها شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:38 http://rahaomidvar.blogfa.com

این یلدا یلدا که می گویند پروانه جان، فرقش فقط یه دقیقه است. و دروغ چرا ، خیلی از همین آدمهایی که گفتی برای همین یک دقیقه ،دور هم جمع می نشینند و خندق بلا را پر می کنند و بعدش هم می روند و پشت سر هم تا جاییکه نفس باشد بد می گویند و بعد از اینکه این مراسم آیینی نسبتا اجباری تمام شد دوباره روز از نو و روزی از نو!
میدانی پروانه ؟ آدمها در تظاهر به خوشبختی خیلی ماهرند ، خیلی ، اما پس این چهره های گل انداخته و خوشحال برای هندوانه و انار دان کرده و نمی دانم باسلق و چه و چه ، تنهایی موج می زند.
تنهایی در میان " تن " ها بودن خیلی سخت تر از تنهایی اصیل است پروانه جان.
در پناهش باشی و دلت گرم و عمر شادیت به بلندای یلدا :*

مرسی عزیز دلم
مرسی برای شعرت
و کامنت خوش گلت

قاصدک شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:46

منم خبر رو خوندم .. خیلی ........ چی بگم؟ بگم سخته؟ردناکه؟
همه بدترین های عالمه ..
.
چقدر بد که رسیدن یلدا عزیزی مثل تو رو شاد نکرد :(

من خوبم
و شاد
گاهی غم ها یادم میاد فقط

مهسا شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 14:31

قربون اون دل مهربون و تنهات برم من پریی جووون, خدا کنه یه جوری بشه که دلت میخواد ...
واییی خبر رو خوندم خیلی ناراحت شدم.

مرسی عزیزم


بله
خبر بدی بود

نیلوفر شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 15:04 http://wlootoos.blogfa.com/

ظاهرا شب یلدای تو خیلی ترسناک تر از شب یلدای منه...
ببخشی رک می گم اما گاهی بدجوری دلم از دست حاج آقاتون می گیره... بد!!!!

گل گلی دلم گرفته
تقصیر حاج اقا نیست

elham شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 16:23

پری جان .. تو هیچ میدونی من آرزوی داشتن دوستی مثل تورو دارم ..

عزیزم
مرسی الهام جوننننن

مریم شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 16:51 http:// hashtadohasht31.blogsky.com

این توصیف آدمای پشت پنجره ات منو یاد دخترک کبریت فروش انداخت

آخی
این قدر تراژیک یعنی

مهسا شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 16:54

پری جان
اندکی صبر سحر نزدیک است
امشب به شبهایی فکر کن که تنها نیستی که خانواده خودت روداری که دورو برت پر می شه از شیطنتهای کودکت .که تو هم باید مرخصی بگیری بری واسه شب یلدا تهیه تدارک ببینی . به همسری فکر کن که عاشقته .به خونه ای فکر کن که همش رو بچهات شلوغ و کثیف می کنند . خلاصه هرچی رو دوست داری از حالا تصور کن . تو به همه خواسته ات می رسی و سختیهات رنگ و بوی دیگری میگیره .آخه یه سری سختی ها تموم می شه سختیهای تاهل و...... پیش میاد . تو لیاقت بهترینها را داری از هر چیز و هر کس . خدا با توئه همیشه غم نخور دوستم . یلدات مبارک

بله
من ایمان دارم روزای خوب از راه میرسن
توکل به خدا

دایان شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 17:54

پری جان قربانت بروم یلدایت مبارک.خانومی غصه نخور.اینطور هم نیست که پشت همه پنجره ها آدمهای شاد سبیل به سبیل دور هم جمع باشند.البته کاشکی که بود.ولی خودت هم میدانی که این خبرها نیست و اصلن مشت نمونه ای از خروار هست.اوضاع بدیست پری جان اما یادت باشد جوان هستی و سالم و این نعمت هم گذراست.قدرش را بدان.تا می توانی خوش باش.امشب را با حافظ بگذران.میدانم که آوار اندوهت فراوان هست.اما تو اندوه را تحقیر کن.

بله می دانم دایان عزیزم
میدانم اما گه گداری بی امان دلم بی تابی میکند
بهانه گیر شده

م شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 18:11

تنهایی چیز بدی نیست داشتن همنشین بد خیلی هولناک تره
تو جمع تنها بودن وحشتناک تره
خیلی چیزا میتونه از یلدایی که وصفش کردی هولناک تر باشه نازنینم
مهم تویی...یه دختر توانمند
بانویی هنرمند
مستقل
موفق
که شکستاش اونو قویتر کرده و هرگزز هرگزز به موجودی که ممکنه زیر بار فشارها و تلخیها نامهربون و تلخ بشه ، تبدیل نشده
کمند عشق تو به درازای یلدا باد...:

مرسی دوست جونم
مرسی بابت این همه مهربونی هات عزیزم
موافقم
میدونم خودمم
اما خو دلم گرفته بود

سحر شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 18:39

هولناک بودن شب یلدا را یک سال از سالهایی که خوابگاه بودم با تمام وجودم فهمیدم. هرچند این متنی که نوشتی مقیاس بالاتری داشت از انچه من اخساس کرده بودم، متاسفانه.

لابد همه رفته بودن یلدایی خونه
تو مونده بودی خوابگاه

آنایار شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 19:13

با بند بند وجودم میفهمم چی میگی میفهمم

متاسفم
این که می فهمی یعنی کشیدی که میگی می فهمم

bahar-toronto شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 20:15

mifahmam

Saghar شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 21:41

Bavar kon to kheili az khooneha ba vojoode pedar va madar va sofreye poor o peymane yalda
Khabari az GArMAa nist
Khabari az ESHGH nist
Sarde sard mesle sardkhoone!!!

To kheili az khanevadeha doore hami nist
Amoo ame khale daee nist...

Bi khial
Goore pedare hameye nadashtanhaaa
.....
Ma bayad zende bmanim
Farda khorshid tolo khahad kard

گور پدر همه نداشته ها!!!!!
ما باید زنده بمونیم
دقیقا

ناشناس شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 22:48

شب یلدا تو هم چله نشین باش
عزادار غم سالار دین باش.....
اینا که نزدیک اربعین جشن میگیرن که آدم نیستن

دلبرک یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 00:10

از همه جای شهر صدای مادرت میاید.........دل من هم پر غصه شد.....

آزاده یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:56

عزیزم ...
دیشب یلدای من هم چیزی تو مایه های تو بود... اما سخترین قسمتش برای تو نداشتن مادر عزیز بوده... حالا من مادرممیدیدم که چطور چشماش پر اشک و حسرت نیومدن بچه های بی معرفتش شده! و همسری رو میدیدم که به قول خودت چیلیک چیلیک آجیل میشکوند و میخورد اما نمیفهمید اینهمه آرامش و روی راحت بودن رو از صدقه سر زنش داره!
خدا مادرت بیامرزه و تنهایی هات با یک مرد انسان!!! پر کنه

عزیزم
طفلی مادرت

یاسمین یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:00

یلدا شبی است که پس از این همه تاریکی و غم و حسرت، صبحی روشن می آورد و به تو می گوید: اندکی صبر سحر نزدیک است.....

من منتظرم سحرررررررررر

حمیده یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:19

فقط محض خاطر اینکه زیاد غصه نخوری میگم.
همچینام نبود که گفتی . لااقل واس ما و خیلیای دیگه نبود.
ما مثلا یه خونواده اولاد داریم ولی دیشب منو مامانمو بابام تو خونه تنها بودیم واس اینکه خواهر برادرا با هم مشکل دارن ! سعی میکنن جلو چش هم ظاهر نشن! تو درو همسایه هم خیلی کم مهمونی و دور همی بود. دوست رفیقامم همینطور. البته اینا هیچ کدوم دلیل نمیشه که آدمی که دلتنگه ، اونم دلتنگه مادری که دیگه نیست و تنهاست - که این یکی واقعا اذیت کنندس- تو یه شبی که فک میکنه همه شادن حالش خراب نباشه. ولی باور کن ، این ماییم که فک میکنیم همه حالشون خوبه الا من ، همه خوشبختن الا من ، مردم حالشون بده حتی اگه تنها نباشن
خیلی وقته که همه چی مزه شو از دست داده ، یلدا ، چارشنبه سوری ، عید ، حتی ماه رمضون و محرم .

سلام
بله موافقم
جواب مهدیه رو بخون

مهدیه یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 http://heava.persianblog.ir

از وقتی این پست رو خوندم می خوام بیام بنویسم که فکر نکن فقط برای شما این شب اینجوریه.
فکر نکن پشت همه پنجره ها همه خوب و خوشن. (البته ادم وقتی دلش گرفته از تنهایی همیشه همین فکرو می کنه. منم می کنم.)
خواستم بگم فکر نکن فقط خودت تنهایی. می شه ادم تو خونه تنها نباشه. خانواده ای باشه ولی بازم تنها باشه. بازم یلدا نداشته باشه. ازم شب مثل همه شبا دیر بیاد خونه. یه چیزی بخوره و چند کلمه حرف بزنه و بخوابه و همه حسش رو پنهان کنه. همه تنهایی ها و دلتنگی ها و حرف ها و نیازهاش رو.
میشه مادرت باشه اما یه دیوار بینتون باشه که باعث بشه نفهمه چته و توام نتونی بگی.

میدونم عزیزم
کاملا اشراف دارم که همه لب ها به خنده غنچه نمیشه
اما ادم گاهی دلش میگیره

mahtab یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:56

کلا یلدا یکی از گه ترین شب های ساله که ب رخ ادم میکشه چقدر بدبختی

یلدا انگار یادنت میاره که خوشبخت نیستی

نانازی بانو یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 21:13 http://nabat.blogfa.com

وقتی دل آدم تنها باشه هزار نفر هم دورت باشن بازم دلت تنهاست. برات فرقی هم نداره بودن یا نبودنشون. تازه نبودنشون انگار بهتر هم هست برات. بازم اون بغض ته گلوته و چشمات تنهایی رو دو دو می زنن

میدونم چی میگی نانازی جون
خیلی سخته
خیلی غم انگیز
عزیزم. . .

آیدا دوشنبه 2 دی‌ماه سال 1392 ساعت 00:20

الان پستت رو خوندم اما به خاطر تموم چیزهایی که از مادرت گفته بودی و یادم بود دیشب کلی از تو و مادرت برای خانواده گفتم و یادت کردم. اگر می دونستم تنهایی می گفتم بیای پیش ما.

مرسی آیدای مهربون
من الان قاطی کردم
منو از اشتباه در بیار
این آیدایی
یا یه ایدای دیگه
؟؟



ولی خوب فک کنم یکی دیگه ای
شک داشتم یکم

من اگه مادرشوهربشم دوشنبه 2 دی‌ماه سال 1392 ساعت 22:39 http://mother-in-law.blogfa.com

پروانه عزیزم گرچه غم بی مادریتو نمیتونم درک کنم ولی شب یلدای امسال ما هم همینطور بود و من با هر دونه اناری که میخوردم بغضم رو قورت میدادم تا مادرم نبینه و مادرم که با حسرت میگفت هر سال این خونه پر مهمون بود.....

الهی . . .
ایشالله همه یلداهای دیگه گرم و مهربون باشه برات عزیزکم

کارمند وظیفه شناس سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:27 http://gozareroozha.persianblog.ir

زندگی همیشه سر بالایی نیست حتما سرازیری هم داره .اشکال زندگی ماشینی اینه که آدما از هم دور میشن و نمی تونن تنهایی همو پر کنن.مطمئنم دل گرفته تو هم به زودی زود باز میشه .این سه ماه معوقه رو هم یهو می گیری بعد حالش رو یهو می بری .هر وقت شیرینی هوس کردی فقط به خودم بگو آخه من خیلی شکمو هستم

مرسیییییی شهرزاد جونم
اگه بدونی چقدر حال داد
همکارامم دعات کردن

Saghar پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1392 ساعت 02:22

Manzoore man az nadashtanha
Nadashtane eshgh, doost dashtan bood
Na ensanha

بله
ممنون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد