پاپیون  به معنی  پروانه

پاپیون به معنی پروانه

پاپیون به فرانسه (le papillon)، به معنی پروانه است و فرانسه مهد هنر و اندیشه و من عاشق این هر دو هستم!
پاپیون  به معنی  پروانه

پاپیون به معنی پروانه

پاپیون به فرانسه (le papillon)، به معنی پروانه است و فرانسه مهد هنر و اندیشه و من عاشق این هر دو هستم!

درباره میشل اوباما شدن


این عنوان کتابی بود که سال قبل رکورد های فراوانی را برای فروش شکست و تو مملکت ما هم بسیار زیاد دست به دست شد و رکورد زد و حتا من هم برای یکی از دوستانم خریدم.

خلاصه که با بوق و کرنا و سر و صدای حسابی وارد بازار شد و خیلی هم موفقیت کسب کرد.

ماجرای کتاب را اسپویل نمی کنم  اما کلیت ماجرا تعارضات و مشکلاتی بزرگی بود که میشل اوباما همسر باراک برای  اینکه بانوی اول باشد با آن ها دست به گریبان بود و  شرح رویارویی و بلکم موفقیت شخص اول با مشکلات را شرح و بسط می دهد و از قضا بسیار هم الهام بخش و رهایی دهنده بوده که خیل مخاطبان جذب آن شده اند.

خوب راستش یک نگاهی به زندگی خودم و یا آدم های اطرافم که می کنم می بینم چقدر این مشکلات فیزیکی تر هستند.(خودخوانه است اگر بگویم واقعی تر اما خوب است اولش این طوری فکر میکردم اما بعد دیدم نه بیشتر یک طور سلسه مراتب طوراست)

برای توضیح آنچه از آن حرف می زنم باید بگویم شما تصور کنید زنی که میخواهد ازدواج کند و لباس مناسبی ندارد و البته هیچ کیس متعارف و مناسبی هم موجود نیست و با سنت های خانواده اش نمی تواند دوست پسر بگیرد و اگر برادرش در خیابان ببیند  با مردی که به هم حتا! سلام کرده اند در حد چاقو کشی  دعوا راه می اندازد  و چند بار هم خواسته رسما برای همیشه بمیرد را مقایسه کنید با زنی که در آستانه ی ازدواج است و لباسش به جای دو تا یک دانه ژپون دارد و بعدش هم رویش نمی شود که چه طور با انبوه جمعیت روبرو بشود و خودش را مشنگ و بی ارزش می پندارد! (مثال ها فقط برای روشن شدن فیزیکی و شمیایی است و هیچ ربطب به هیچ چیز ندارد)

مشکلات ما و جامعه مان خیلی گل درشت و فیزیکی استُ و کتابی که از آن حرف می زنم از این مرحله به مشکلات شیمیایی رسیده اند! 

دنیا دارد به آن سمت و سو می رود و دیگر برخورداری از حد استانداردی از همه چیز شاید برای خیلی ها قابل درک است که می توانند وارد درک مسایل اون چنینی بشوند.

اما حقیقت همچنان برای ما  این طوری نیست!

وقتی تلویزون کوفتی ما در بسیار از شهر های کوچک هنوز حرف اول را در رسانه ها می زند معنی اش این است که هنوز بینهایت آدم در اینجا با مشکلاتی روبرو هستند که نان و آزادی های اولیه و رهایی از سنت های کورکورانه دست هایشان بسته است.

هنوز بچه های آسمان و خواهر و برادری که یک کفش دارند اینجا جزو واقعیت های روزمره است. بی دلیل از کتاب بدم می آید و اشکم می گیرد و خیال میکنم پس کی این سرزمین به جایی که الان صفر محسوب میشود خواهر رسید؟

کی می توانم بنشینم از این گلایه کنم که چرا وقتی میخواستم عین بقیه نباشم با سرکوب واقعی روبرو شدم؟ 

گی می توانم گلایه کنم که کلاس اول دبستان خانم معلم به دختری که در کلاس شاشید فحش می داد؟

کی می توانم زار بزنم که وقتی فحش شنیدم رفتم و دنبال معنی آن گشتم؟

از وقتی ناظم سر صف مراحل پریود شدن را توضیح داد و حالم از هر چه زنانگی بود به هم خورد

کی می توانم از شیطنت و سر خوشی ای حرف بزنم که به شرارت تعبیر شد؟

کی می توانم از آدم های اطرافم بگویم که تا هنوز حاضر نیستند حرف بزنند و مشکلات شان را با قهر و چشم و ابرو آمدن حل می کنند

از آدمی که می ترسد وارد مرحله ی بعدی زندگی اش بشود اما هیچ کس برایش کاری نمی کند 

از ترس های فروخورده و دم برنیاورده

خنده ام می گیرد! یا باید خواندن و بودن همچین کتاب ها و فضاهایی را از دنیای آدم هایی مثل ما حذف کنند یا باید یک روز را برای غصه خورد ن برای همه درد هایی که خودمان به روشنی آن ها را درک کرده ایم و دم بر نیاورده ایم داشته باشیم تا شاید با خودمان حداقل ... بی حساب شویم!

 صفر - صفر

آن وقت به خودت اجازه بدهی برای درک شدن و برای همدلی و برای نترسیدن نیاز به زمان  و همراهی داری و شاید آن وقت میشل اوبا شدن قصه ی خوبی باشد برای یکبار دیگر خواندن!



نظرات 6 + ارسال نظر
زهرا سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 14:05

من خیلی شنیدم که کتاب الهام بخشیه برای زنان و رفتم سراغش اما نصفه ولش کردم. چون هیچ چیش با فرهنگ و تربیت غالب جامعه ما همخونی نداشت.

بله کاملا قابل درکه

تیلوتیلو سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 14:06 https://meslehichkass.blogsky.com/

البته با یه روز غصه خوردن بعید میدونم با خودمون بی حساب بشیم


یه مدت چی؟
ممکنه بشه

عابر سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 17:51

خیلی خوبه که شما دارید مدل زندگی تون رو تغییر میدید
ولی بهتره وقتی کتابی رو معرفی میکنیم
مخصوصا اگه ادعا داریم خوندیمش
حداقل اسمش رو درست بگیم
اسم کتاب «شدن» هست از میشل اوباما
و اگر کتاب رو و نه خلاصه اش رو خونده بودید. اینو میدونستید

اولا که من کتاب معرفی نکردم !
دوما هم از خوندن خلاصه ی کتابی که جذبم نکرده شرم ندارم

چقد نامهربونی شما

عابر پنج‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 16:31

آقاااا یه نفر با اسم من عابر اومده پیغام داده . تا حالا ندیده بودم حالا از کجا بفهمی کی به کیه

اره
دونستم که لحن شما نیست

پرنسا جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 01:35

یه هرمی هست به اسم هرم مازلو.
که نیازهای انسانی رو بیان میکنه
کف این هرم نیاز به غذا و آب و ایناست چیزای لازم برای زنده موندن.ردیف دوم امنیت و سلامتی و ردیف های بعدی به ترتیب نیاز به عشق و خانواده - دریافت احترام از دیگران ،عزت نفس و اعتماد به نفس و تا میرسه بالاترین مرتبه هرم که خود شکوفایی و اخلاق و حل مشکل هست.

با این که این کتاب رو نخوندم ولی درک میکنم حرفی که میزنید.تو جامعه ای که طبقات پایینی هرم تامین شده باشه سطح نیاز انسان بالاتر میره و راجع به مسائل دیگه ای فکر میکنه که انسانی که کف هرم هست و هنوز برای مثلا نیاز به مسکن و غذا میجنگه درکی ازش نداره.کسی که پولی نداره بره دندون خرابش رو عصب کشی کنه که نمیتونه راجع به برابری زن و مرد فکر کنه.یعنی اینقدر فکرش مشغول خودشه که نمیتونه

خیلی خوب نوشتی
دقیقا با این تعریف هرم مازلو این مفهوم خوب تعریف میشه

مینو یکشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 17:29 http://Minoog1382.blogfa.com

منم این کتابوهمون اوایل پارسال خوندم فقط برای ارضاءکنجکاویم درموردبانوی اول آمریکاومسایل مربوط به اون وهمسروبچه هاش وجامعه آمریکا...ماهنوزتوزن ستیزی روزبه روزداریم پیشرفت میکنیم مخصوصاباسیاست های رسمی

اره
دقیقا
زن ستیزی با تمام قوا

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد